60 שנה לרוביס
הפינצטה הטובה בעולם
פינצטה היא לכאורה כלי פשוט. עם זאת, זהו מוצר שימושי וחיוני. ללא פינצטות, לא היו מחשבים או טלפונים ניידים. הביקוש לפינצטות עלה ובעשורים האחרונים מגוון השימושים בפינצטות הולך ועולה. הדבר מתבטא בהיסטוריה של חברה אשר נוסדה בדיוק לפני 60 שנה בסטביו/טיסינו (שוויץ), וכיום, במגזרים בהם היא פועלת, רוביס מייצרת את הפינצטה הטובה בעולם: Rubis Outils.
הסיפור של רוביס מדהים בכמה מובנים:
הסיפור של רוביס מלמד על ההתפתחות שחלה בכלים מדויקים, הוא מקושר ליזמית יוצאת דופן אשר פועלת מזה למעלה משלושה עשורים, והוא מדגים כיצד בונים מותג שוויצרי מוצלח, כיצד אפשר לשמר ייצור תעשייתי במדינה בה השכר הוא גבוה, וכיצד אפשר להשתמש בפינצטה כדי להתמודד עם אחד האתגרים הגדולים בעיצוב: מציאת איזון בין פונקציונליות ואסתטיות.
הכל החל ב-1961 בייצור של הפינצטה המדויקת
הפינצטה המדויקת שימשה בתחילה בעיקר את יצרני השעונים השוויצרים. מכאן השם רוביס – המתייחס לאבני הרובי ששובצו בשעונים האיכותיים בעזרת הפינצטות העדינות ביותר. בשנות ה-70 של המאה הקודמת, בזמן המשבר בתעשיית השעונים, רוביס הצליחה לפתח שוק חדש בתעשיית המוליכים למחצה אשר הלך והתפתח. בתחילת שנות ה-80, בין השאר בשל טעויות בניהול, גורל החברה היה מוטל בספק.
ההצלה הגיעה מצד אישה צעירה, אשר לא היה לה כל קשר לעסקי הפינצטות, ולא היה לה כל ניסיון כיזמית; פידס בלדסברגר. לפני פעילותה ברוביס, היא למדה היסטוריה של האומנות בז’נבה וגמולוגיה בארצות הברית. לאחר מכן היא עבדה כגמולוגית בז’נבה, ובבורסת היהלומים של אנטוורפן. מ-1984 והלאה, היא השתלבה בהדרגה בניהול החברה אשר היא ירשה מאביה. הודות לחריצותה ושקדנותה, ניתוח מבריק של הבעיות וסדרה של החלטות נבונות, היא הצליחה להתאים את רוביס לעתיד. “הגורם המכריע היה הרעיון להיכנס לשוק הקוסמטיקה”. אומרת פידס בלדסברגר. “למה לא לרתום את הידע הטכני בייצור פינצטות מדויקות לתחום בו יש צורך רב, אך כמעט ואין בו מיוצרים איכותיים?” ב-1988, בלדסברגר קיבלה את פרס אשת העסקים Veuve Clicquot של השנה. מאוחר יותר ,ב-2001, היא קיבלה את הפרס העסקי היוקרי של Ernst&Young.
הדרך להצלחה הייתה מרובת מהמורות וממושכת:
בלדסברגר הייתה צריכה לפתח ולתכנן מוצרים חדשים ואטרקטיביים, לבנות מותג ולקדם אותו, וכל זאת ללא עזרה מצד גורמי השיווק הרגילים הפועלים בקרב השחקנים הגלובליים. ההצלחה הגיעה בתחילת המילניום: מגזין האופנה ווג קרא לפינצטת רוביס “הפינצטה הטובה מכולם“. אומנית האיפור ויזמית הקוסמטיקה האמריקאית המפורסמת בובי בראון הכריזה שרוביס “היא הפרארי של הפינצטות“, והעיתון Morning Post של דרום סין השווה את הורסטיליות המיוחדת של פינצטות רוביס לזו של הסכין הצבאית השוויצרית באומרו: “הפינצטות של רוביס הן כמו סכין צבאי שוויצרי לגבות“. פרסי העיצוב הרבים בהם זכו מוצרי רוביס מעידים על ההערכה הבינלאומית להם הם זוכים.
לוקח שנים לפתח קלאסיקה על זמנית כמו הפינצטה של רוביס. “אסתטיקה היא בעיקרון התוצאה של פונקציונליות. “אסתטיקה”, לדברי פידס בלדסברגר, “היא כמעט חובה מוסרית עבורנו”.
“בנוסף ליכולות טכניות ודיוק, המשתמשים בפינצטות מעריכים במיוחד את היופי והפונקציונליות של הכלים היומיומיים המשמשים אותם, מאחר ולעתים קרובות הם עובדים עם המכשירים האלה כל היום”.
רוביס הוקמה כחברת ייצור המבוססת על אומנות מסורתית
למרות שיש כיום רובוטים תעשייתיים מודרניים, העובדים שלנו, הידע הטכני שלהם, ההנאה שהם שואבים משלמות המוצרים, הניסיון והרגישות שלהם, הם עדיין לב ליבו של הייצור שלנו. כל מוצר עובר ידיים קפדניות רבות, ולכן מוצרי רוביס הם כה ייחודיים.
לדיוק השוויצרי יש חשיבות עליונה במוצרי רוביס
בלדסברגר רואה בשאיפה הזו לשלמות התגלמות של הערכים השוויצרים. זהו חלק מהדנ”א של רוביס. כל המוצרים הם 100% מיוצרים בשוויץ. הערכים השוויצרים כמו חדשנות, עיצוב ואיכות באים לידי ביטוי במוצרי רוביס, והדבר מספק מענה לציפיות מהמותג ובונה את האמון בנו.
גם אחרי 60 שנה, רוביס עדיין מחויבת להצלחה ולחדשנות – עם פיתוחי מוצרים מעניינים ותקשורת עדכנית ומלאת חיים.
בלדסרבגר אופטימית לגבי המשך הדרך של רוביס: “כל עוד נמשיך לחדש, העתיד פתוח עבורנו”.
כדי לסמן את יום השנה ה-60, רוביס משיקה מהדורה מיוחדת כהוקרה להיסטוריה ולשם שלה: פינצטה עם אבן רובי משובצת.
בקרו באתר רוביס שוויץ www.rubis.ch ו- www.rubistech.ch.